Melchior Wathelet moet de regeerakkoorden van 2008 en 2010 uitvoeren

Awacss, Wake Up Kraainem en UBCNA/BUTV
zondag 12 mei 2013

De inwonersverenigingen AWACSS - WAKE-UP KRAAINEM en UBCNA-BUTV vragen eveneens dat Melchior Wathelet de regeerakkoorden van 2008 en 2010 zou uitvoeren, maar dan zeker niet (!!!) om de Noordrand nog meer te ontlasten dan dat nu al het geval is!

De 3 verenigingen herinneren de staatssecretaris voor mobiliteit Melchior Wathelet eraan dat zij nog steeds wachten op de uitvoering van de maatregelen die in de akkoorden waren voorzien, namelijk:

1) Een verduidelijking en een correcte toepassing van de windnormen.

Baan 02 wordt nog steeds onnodig veel gebruikt voor alle landingen op Zaventem, waarbij de vliegtuigen op amper 250 meter over de daken scheren, onleefbaar!

Nochtans is het huidige gebruik totaal in overtreding met de uitspraak van het Hof van Beroep van 2007, bevestigd in cassatie!

Bij landingen op baan 02 blijft de Noordrand volledig gespaard en is er geen vliegtuig te bespeuren!

Nog nooit werd baan 02 zo veel gebruikt als tijdens de eerste 4 maanden van 2013 !

2) De verenigingen uit de Oostrand wachten ook nog steeds op de maatregelen die zouden worden genomen om de opstijgende vliegtuigen van baan 25R richting baken Huldenberg ( 50% van de vluchten ! ) op de splitsen over verschillende routes en niet zoals dat nu het geval is op één lijn tot Huldenberg ( HUL) .

De inwonersverenigingen begrijpen niet waarom bij het vertrek van baan 25R boven de Noordrand de vliegtuigen over 4 corridors zijn verdeeld ( Nicky, Helen, Denut en CIV) en waarom dit nog steeds niet werd doorgevoerd voor de Oostrand!

Objectieve cijfers en kaarten van de vliegroutes kunnen steeds verkregen worden bij de omlbudsdienst. De 4 burgemeesters en Kris Peeters zouden deze gegevens eerst beter opvragen alvorens foute informatie de wereld in te sturen !


Commentaires  (fermé)