Evenveel ultrafijnstof rond Brussels Airport als in de stad

hln.be
vrijdag 21 februari 2020

Wie rond Brussels Airport woont, krijgt gemiddeld evenveel ultrafijnstof binnen als wie in de stad woont. Dat blijkt uit een studie van de Vlaamse onderzoeksinstelling VITO naar de impact van het vliegverkeer op de omgeving in opdracht van de luchthavenuitbater. Die zegt al maatregelen te hebben genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren.

“In de omgeving van Brussels Airport zijn de concentraties ultrafijnstof (deeltjes kleiner dan 0,1 micrometer, red.) verhoogd als gevolg van de luchthavenactiviteiten”, staat in het rapport te lezen. Dit baseerde zich op metingen op acht locaties in de noordoostelijke rand rond de luchthaven (Steenokkerzeel, Kampenhout, Erps-Kwerps). De gemiddelde concentratie bedraagt 10.000 tot 20.000 deeltjes per kubieke centimeter. “Dat is vergelijkbaar met meetpunten op een stedelijke achtergrondlocatie”, zo luidt het.

Korte pieken

Er werden lokaal wel korte pieken van ultrafijnstof gemeten, tot zeven keer hoger dan het gemiddelde, die vermoedelijk verband houden met het landen en opstijgen van vliegtuigen. “Deze hoge concentraties zijn van redelijk korte duur en neigen ook snel af te nemen met toenemende afstand van de luchthaven”, klinkt het. De allerhoogste pieken worden gemeten op de landingsbanen zelf, bij vertrek of landing. Brussels Airport zegt dat de resultaten van de metingen in lijn liggen met die van een eerdere studie en ook met de ultrafijnstofconcentraties die op andere luchthavens worden gemeten.

Maatregelen

De luchthavenuitbater voegt toe dat er al maatregelen werden genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Zo worden er bijvoorbeeld elektrische bussen ingezet om passagiers van en naar het vliegtuig te voeren. Wat de vliegtuigen betreft, zij gebruiken maar één motor om te taxiën (ook elektrisch taxiën wordt onderzocht) en de taxitijd wordt zo kort mogelijk gehouden. Daarnast moeten luchtvaartmaatschappijen die met modernere vliegtuigen naar Zaventem vliegen minder betalen voor het gebruik van de luchthaven.

Het onderzoek naar ultrafijnstof was een van de studies die Brussels Airport beloofde te bestellen in het kader van het Forum 2040. In dat discussieforum bespraken eind 2017-begin 2018 een tachtigtal belanghebbenden (omwonenden, gemeenten, bedrijven, experts) de toekomstplannen van de luchthaven.

Studie over grondgeluid

Een andere studie ging over het grondgeluid. Op basis daarvan werd beslist om een nieuwe locatie te zoeken voor het proefdraaien van vliegtuigen, om het grondgeluid voor de omwonenden te verminderen. Proefdraaibeurten zijn noodzakelijk om de veiligheid van de vliegtuigoperaties te garanderen, legt Brussels Airport uit. Ze zijn onder meer verplicht na een onderhoudsbeurt aan de motoren van een toestel. Op de luchthaven zijn er elk jaar gemiddeld zowat 270 proefdraaibeurten, waarbij er in de omgeving soms tot 75 decibel geluid wordt gemeten.