Conférence de presse du vendredi 12 juin 2015

Plate-forme commune nuisances Brussels Airport
zondag 14 juni 2015

12 associations, 4 revendications fortes !

A défaut de voir des avancées dans la réduction des nuisances nocturnes, 12 associations de défense des victimes de ces nuisances, tant à Bruxelles qu’en Flandre et en Brabant-Wallon se sont fédérées, ce qui est un événement sans précédent dans ce dossier.

Vous trouverez ci-joint le texte de la plate-forme commune dont fait partie Wake Up Kraainem.

Nos associations ont divulgué hier à la presse nos 4 demandes précises :

  • l’implémentation d’une nuit calme (sans aucun vols) entre 22h00 et 07h00, ce qui peut être réalisé en 2 phases d’ici la fin de l’année 2018,
  • la délocalisation de certaines activités de Brussels Airport vers d’autres aéroports régionaux, existants ou à créer,
  • la fixation d’un plafond de nombre de vols annuels à 220.000 mouvements,
  • une étude confiée à un cabinet de conseil indépendant et international en vue d’analyser les possibilités de re-localisation complète de Brussels Airport à plus long terme.

Ensemble, nous avons demandé au Premier Ministre et à la Ministre de la Mobilité un rendez-vous pour présenter en détail notre plate-forme et connaitre la position officielle du Gouvernement par rapport à nos 4 demandes précises.

Revue de presse :

RTL-TVI

http://www.rtl.be/videos/video/5395...

Télé Bruxelles

Nuisances des avions : douze associations adressent ensemble des revendications aux gouvernements

Douze associations de défense des victimes des nuisances sonores liées au trafic aérien de l’aéroport national ont constitué et officialisé vendredi la mise sur pied d’une plate-forme commune de quatre revendications adressées aux décideurs politiques. Celles-ci vont de la suppression des vols de nuit entre 22h et 7 h du matin à une loi limitant le nombre de mouvements à Brussels Airport à 220.000 par an, en passant par la délocalisation de certaines activités vers des aéroports régionaux. La quatrième mesure demandée porte sur une étude indépendante sur la délocalisation complète à long terme de Brussels Airport vers des zones moins densément peuplées du pays.

Cette approche commune entre associations autrefois rivales pour certaines d’entre elles constitue une première dans la saga déjà longue liée à ce dossier qui figure sur la table des autorités politiques depuis le début des années 2000. Ce rapprochement entre l’ensemble des comités d’habitants investis dans ce dossier est notamment lié à l’échéance du 13 juin 2016 et l’entrée en vigueur d’une directive européenne qui freinera les possibilités de faire évoluer la situation. Les associations signataires sont: Actie Noordrand; AWACSS; Bruxelles Air Libre; Coeur-Europe; Comités de quartiers bruxellois; (F)airways; Alliantie Regio Leuven; Pas Question; Piste 01, ça suffit; Epureds; UBCNA; et Wake-up Kraainem. (Belga)

De Standaard

Een platform van twaalf associaties die omwonenden van Brussels Airport vertegenwoordigen, stelt vandaag zijn eisen voor. Zo willen ze geen vluchten meer vanaf 22 uur en moet het aantal vluchten per jaar beperkt worden tot 220.000.

Samen vertegenwoordigen de verenigingen inwoners die hinder ondervinden van de vluchten rond Brussels Airport. Het gaat om Air Libre Brussel, (F)airways, de Brusselse wijkcomités, Actie Noordrand, de burgerbeweging Geen Sprake Van, Awacss, Piste 01, ça suffit, Epures, UBCNA, Wake-up Kraainem, Alliantie Regio Leuven en Coeur-Europe.

Omdat alle groeperingen aan hetzelfde zeel willen trekken, hebben ze nu een platform opgericht, waarmee ze als één man naar de regering kunnen trekken. Vandaag hebben ze hun eisen, ‘ingrijpende structurele maatregelen’, voorgesteld. Ze richten zich daarmee tot de eerste minister Michel, minister van Mobiliteit Jacqueline Galant en alle federale en gewestelijke regerings- en parlementsleden.

Brussels Airport op termijn volledig verplaatsen?

De groep wil een totale afschaffing van alle vluchten, die zowel vertrekken als landen in Brussels Airport, tussen 22 uur ’s avonds en 7 uur ’s morgens. Een aantal activiteiten moeten ook verplaatst worden van Brussels Airport naar regionale luchthavens.

Er moet een wet komen die het aantal vluchten, vertrekkend en landend, op de luchthaven beperkt tot 220.000 vluchten per jaar. Brussel is de dichtstbevolkte regio van België, daarom wil het platform, als laatste maatregel, ‘een objectieve en onafhankelijke studie over het op termijn volledig verplaatsen van Brussels Airport naar minder dichtbevolkte regio’s van het land’.

De Morgen

Twaalf actiegroepen tegen vliegtuiglawaai rond Brussels Airport hebben vandaag tijdens een gezamenlijke persconferentie een objectieve en onafhankelijke studie geëist om de mogelijkheid te bestuderen om Brussels Airport op termijn op een nieuwe locatie te hervestigen, in een veel minder dichtbevolkt gebied. De actiegroepen verwezen hierbij naar de zware problemen die de luchthaven momenteel stelt op vlak van volksgezondheid en luchtvervuiling.

De actiegroepen eisten dat de luchthaven onmiddellijk de uren van het nachtelijk regime beperkt van 23.00u tot 06.00u naar 22.00u tot 07.00u. Op korte termijn wil men de 16.000 nachtvluchten nog gedogen, maar nog voor 13 juni 2016 dienen de nachtvluchten volledig te worden afgeschaft. Op die dag wordt een nieuwe EU-regeling van kracht die de mogelijkheden van overheden om in te grijpen in luchthavens drastisch beperkt.

Het aantal dagbewegingen moet uiterlijk tegen 2018 wettelijk beperkt worden tot 220.000. Op korte termijn dienen ook een aantal activiteiten verplaatst te worden naar regionale luchthavens.

Onleefbaar

De situatie is voor de omwonenden rond de luchthaven onleefbaar geworden PEGGY CORTOIS (BUTV) Volgens Peggy Cortois (BUTV) is de situatie voor de omwonenden rond de luchthaven onleefbaar geworden. Ze bestempelde het als "een echt schandaal" dat Brussels Airport noch de overheid in tegenstelling tot andere Europese luchthavens tot dusver belangrijke maatregelen namen om de hinder rond de luchthaven te beperken.

Josephine Overeem van Actie Noordrand bestempelde Brussels Airport om die reden als "de slechtste luchthaven in Europa". Dat alle actiecomités zich voor het eerst gevonden hebben in een gezamenlijk eisenplatform heeft alles te maken met feit dat over een jaar de vermelde EU-regeling van kracht wordt.

DHL

Het eerste objectief is het volledig stilleggen van de luchthaven tussen 22.00 en 07.00 uur, zodat de omwonenden terug kunnen genieten van een normale nachtrust. Om die reden wordt dan ook geëist dat het koeriersbedrijf DHL zijn investeringsproject op Brussels Airport onmiddellijk stopzet. De nachtactiviteiten kunnen deels worden getransfereerd naar regionale luchthavens in veel minder dichtbevolkte gebieden.

Om de concurrentie tussen luchthavens te voorkomen, pleit men er ook voor dat aandeelhouders van Brussels Airport of Brussels Airport zelf participeren in het kapitaal van een of meerdere regionale luchthavens.

Le Soir

http://www.lesoir.be/905808/article...

L’Avenir

Nuisances des avions: les quatre revendications des associations

Douze associations de défense des victimes des nuisances sonores liées au trafic aérien de l’aéroport national ont constitué et officialisé ce vendredi la mise sur pied d’une plate-forme commune de quatre revendications adressées aux décideurs politiques.

Celles-ci vont de la suppression des vols de nuit entre 22h et 7hdu matin à une loi limitant le nombre de mouvements à Brussels Airport à 220.000 par an, en passant par la délocalisation de certaines activités vers des aéroports régionaux. La quatrième mesure demandée porte sur une étude indépendante sur la délocalisation complète à long terme de Brussels Airport vers des zones moins densément peuplées du pays.

Cette approche commune entre associations autrefois rivales pour certaines d’entre elles constitue une première dans la saga déjà longue liée à ce dossier qui figure sur la table des autorités politiques depuis le début des années 2000.

Ce rapprochement entre l’ensemble des comités d’habitants investis dans ce dossier est notamment lié à l’échéance du 13 juin 2016 et l’entrée en vigueur d’une directive européenne qui freinera les possibilités de faire évoluer la situation.

Les associations signataires sont: Actie Noordrand; AWACSS; Bruxelles Air Libre – Brussels; Coeur-Europe; Comités de quartiers bruxellois; (F) airways; Alliantie Regio Leuven; Pas Question – Geen Sprake van; Piste 01, ça suffit; Epureds; UBCNA-BUTV; et Wake-up Kraainem.

Ring TV

Actiegroepen bundelen de krachten en eisen afschaffing van alle nachtvluchten

Zowat alle actiecomités rond Zaventem pleiten voor de afschaffing van alle nachtvluchten tussen 22u en 7u. Voorts vragen ze dat een deel van de activiteiten van Brussels Airport worden overgeheveld naar regionale luchthavens. Dat hebben de actiecomités vanmorgen bekend gemaakt op een gemeenschappelijke persconferentie.

Alle burgerinitiatieven en verenigingen rond de luchthaven van Zaventem hebben hun krachten gebundeld. Ze nemen hierbij voortaan een gezamenlijk standpunt is. Ze eisen van de verschillende regeringen dringend maatregelen om de overlast die de luchthaven veroorzaakt, te beperken.

“Dat is inderdaad uniek. Dat komt omdat door een nieuwe Europese maatregel er na juni 2016 nog moeilijk kan geraakt worden aan de capaciteit van een luchthaven. We hebben dus het mes op de keel gekregen. Dus alle mensen die voorheen met vuur en zwaard de luchthaven bestreden hebben, bundelen nu de krachten”, verduidelijkt Josephine Overeem van Actie Noordrand.

Brussels Airport verhuizen naar minder bevolkte regio?

In een eerste fase wil het platform de openingsuren van Brussels Airport beperken en alle nachtvluchten tussen 22u en 7u afschaffen. Om dat mogelijk te maken eisen ze ze dat het koeriersbedrijf DHL zijn investeringsproject op Zaventem stopzet. Voorts willen ze het aantal vliegbewegingen beperken tot 220.000 vluchten op jaarbasis en een deel van de luchthavenactiviteiten verhuizen naar minder dicht bevolkte gebieden. “Op Zaventem zouden bijvoorbeeld de vrachtvliegtuigen behouden kunnen blijven. De charters daarentegen zouden kunnen afgeleid worden naar regionale luchthavens. En dat mag in Wallonië en Vlaanderen zijn”, aldus Overeem van Actie Noordrand.

Tot slot vragen ze een onafhankelijke studie die onderzoekt of het mogelijk is om Brussels Airport te verhuizen naar een minder dicht bevolkte regio van het land.

Het Laatste Nieuws

"Schrap alle vluchten tussen 22 uur en 7 uur op Zaventem”

Twaalf actiegroepen tegen vliegtuiglawaai rond Brussels Airport hebben vandaag tijdens een gezamenlijke persconferentie een objectieve en onafhankelijke studie geëist om de mogelijkheid te bestuderen om Brussels Airport op termijn op een nieuwe locatie te hervestigen, in een veel minder dichtbevolkt gebied.

De actiegroepen verwezen hierbij naar de zware problemen die de luchthaven momenteel stelt op vlak van volksgezondheid en luchtvervuiling.

De actiegroepen eisten dat de luchthaven onmiddellijk de uren van het nachtelijk regime beperkt van 23.00u tot 06.00u naar 22.00u tot 07.00u. De nacht moet dus worden uitgebreid. Bovendien moeten nog voor 13 juni 2016, wanneer een nieuwe EU-regeling van kracht wordt, die de mogelijkheden van overheden om in te grijpen in luchthavens drastisch beperkt, de nachtvluchten worden afgeschaft.

Het aantal dagbewegingen moet tegen 2018 beperkt worden tot 220.000. Op korte termijn dienen ook een aantal activiteiten naar regionale luchthavens te worden verplaatst.

Le Vif

Douze associations de défense des victimes des nuisances sonores liées au trafic aérien de l’aéroport national ont constitué et officialisé vendredi la mise sur pied d’une plate-forme commune de quatre revendications adressées aux décideurs politiques.

Douze associations de défense des victimes des nuisances sonores liées au trafic aérien de l’aéroport national ont constitué et officialisé vendredi la mise sur pied d’une plate-forme commune de quatre revendications adressées aux décideurs politiques.

Celles-ci vont de la suppression, par étapes d’ici la fin 2018, des vols de nuit entre 22h et 7 h du matin à une loi limitant le nombre de mouvements à Brussels Airport à 220.000 par an d’ici fin 2018 également, en passant par la délocalisation de certaines activités vers des aéroports régionaux.

La quatrième mesure demandée porte sur une étude indépendante sur la délocalisation complète à long terme de Brussels Airport vers des zones moins densément peuplées du pays. Cette approche commune entre associations autrefois rivales pour certaines d’entre elles constitue une première dans la saga déjà longue liée à ce dossier qui figure sur la table des autorités politiques depuis le début des années 2000.

Ce rapprochement entre l’ensemble des comités d’habitants investis dans ce dossier est notamment lié à l’échéance du 13 juin 2016 et l’entrée en vigueur d’une directive européenne qui freinera considérablement les possibilités de faire évoluer la situation par des mesures de restriction à l’exploitation des aéroports.

C’est la raison pour laquelle les associations attendent des autorités compétentes qu’elles engagent toutes les mesures légales d’ici là et qu’elles mettent un terme immédiat aux projets d’investissements de la société de transport DHL à Brussels Airport.

Les associations signataires sont: Actie Noordrand; AWACSS; Bruxelles Air Libre - Brussels; Coeur-Europe; Comités de quartiers bruxellois; (F)airways; Alliantie Regio Leuven; Pas Question - Geen Sprake van; Piste 01, ça suffit; Epureds; UBCNA-BUTV; et Wake-up Kraainem.

Actuellement, la nuit aérienne à Zaventem est plus courte que dans nombre d’autres aéroports européens et est limitée à la période 23h-6h, ce qui engendre une forte concentration de décollages notamment à partir de 6h du matin. Le nombre de mouvements par an à l’aéroport est de l’ordre de 235.000.

Le plafonnement à 220.000 souhaité par les associations n’a pas été choisi au hasard: il correspond à la diminution que représenterait une délocalisation des vols low-cost et cargo vers les aéroports régionaux.

Les associations ont formulé leurs revendications dans une lettre adressée à l’ensemble des autorités politiques fédérales et régionales concernées ainsi qu’à Brussels Airport et aux CEO et principaux actionnaires des principales compagnies aériennes basées à Brussels airport.