Mededeling van de federale mediateur Keuze van
de banen
De baankeuze als gevolg van de windcomponenten ( versie 17.03.2005 )
Volgens het luchtvaart reglement dat momenteel van toepassing is op
de luchthaven Brussel-Nationaal, wordt de keuze van de banen zowel overdag
als s nachts, bepaald door de windcomponenten en het nieuwe systeem
van voorkeursbanen.
Paragraaf 7 van de Selection of Runway-in-use van de Aeronautical Information
Publication, beschrijft op bladzijde AD 2-EBBR-16, versie 17 maart 2005,
bij alinea 7.2 de omstandigheden waarbij het systeem van voorkeursbanen
NIET meer bepalend is bij de keuze van de te gebruiken banen :
- Baan 25 rechts, 25 links, 07 links en 07 rechts : als de banen droog
of nat zijn en de zijwind en/of wind van achteren (rukwinden inbegrepen)
meer bedraagt dan respectievelijk 20 knopen en 7 knopen.
- Baan 20 en 02 bij landingen : als de banen droog of nat zijn en de
zijwind en/of wind van achteren (rukwinden inbegrepen) meer bedraagt
dan respectievelijk 15 knopen en 5 knopen.
- Baan 20 en 02 bij opstijgen gedurende de dag : als de banen droog
of nat zijn en de zijwind en/of wind van achteren (rukwinden inbegrepen)
meer bedraagt dan respectievelijk 15 knopen en 0 knopen.
- Baan 20 en 02 bij opstijgen gedurende de nacht : als de banen droog
of nat zijn en de zijwind en/of wind van achteren (rukwinden inbegrepen)
meer bedraagt dan respectievelijk 15 knopen en 5 knopen.
- Wanneer de banen bevuild zijn of als er minder goed geremd kan worden.
- In geval van handelingen bij weinig zicht.
- Indien de piloten achtereenvolgend verzoeken de alternatieve banen
te mogen gebruiken in verband met veiligheidsredenen.
|