Wake Up Kraainem

Actualités
Actualités
Actualités
Actions juridiques
sonomètre
Sonomètre
vents
Vents
plaintes
Plaintes
liens
Liens
inscription
Inscription
> Nederlands
NewNewNewNewNewNewNewNew  
AccueilActionsEvénementsCommuniquésPlaintesSonomètreLiensInscription  

Nederlandse versie (> [FR])

PERSBERICHT URGENT

Zaventem, 15/11/2005.

Vlaamse actiegroepen bundelen hun krachten

De bewonersgroepen rond de luchthaven volgen met stijgende verbazing de reeds maanden aanslepende onderhandelingen tussen Vlaanderen, Brussel en de federale regering over het luchtvaartdossier.

Het is merkwaardig dat de Vlaamse Regering blijft uitgaan van een zogenaamde billijke spreiding om dit dossier aan te pakken. De realiteit en de praktijk bewijzen immers dat het spreidingsplan juist niet werkt en dat billijke spreiding een pure utopie is.

Door de opeenvolgende aanpassingen van de vliegschema's sinds 2000 en de invoering van het spreidingsplan in het voorjaar van 2004, gaan de inwoners van de regio ten oosten van de luchthaven tot Leuven (de fusiegemeenten Kortenberg, Steenokkerzeel, Kampenhout, Zemst, Herent, Bertem, Oud-Heverlee, Huldenberg én Leuven zelf) en de regio ten zuiden van de luchthaven, de Oostrand (Sterrebeek, Kraainem, Wezembeek-Oppem en Tervuren) gebukt onder een sterk toegenomen lawaaihinder van zowel dalend als stijgend luchtverkeer, en zowel overdag als 's nachts.

De vele gerechtelijke procedures en de daardoor ontstane impasse waarin het spreidingsplan nu verkeert, tonen aan dat het spreidingsplan een onhaalbare kaart is.

De bewonersgroepen rond de luchthaven roepen de politieke beleidsvoerders, en de Vlaamse Regering in het bijzonder, dan ook op af te stappen van het concept van zogenaamde "billijke spreiding" en terug te keren tot de vliegprocedures die meer dan veertig jaar in voege waren. Op die procedures kunnen nog meerdere verbeteringen worden aangebracht, o.a. in verband met de nachtvluchten.

Ook verscheidene gemeentebesturen hebben moties in die richting geformuleerd.

Dit historisch en logisch baan- en routegebruik, hoewel voor verbetering vatbaar, stond immers garant voor een harmonieus samenleven van luchthaven en omwonenden. Een terugkeer naar dit historisch preferentieel baangebruik in functie van de weersomstandigheden, de wind en de veiligheid, kan bovendien leiden tot het stabiele kader waar het bedrijfsleven in de luchthavenregio behoefte aan heeft.

Vlaamse Regering: maak daar werk van en decreteer nu eens eindelijk deugdelijke geluidsnormen voor Vlaanderen!

De onderschrijvende bewonersgroepen:

Voor meer informatie: Michael Peeters, Zone-S, GSM: +32 475 836875

Version française (> [NL])

PERSBERICHT URGENT

Zaventem, 15/11/2005.

Vlaamse actiegroepen bundelen hun krachten

De bewonersgroepen rond de luchthaven volgen met stijgende verbazing de reeds maanden aanslepende onderhandelingen tussen Vlaanderen, Brussel en de federale regering over het luchtvaartdossier.

Het is merkwaardig dat de Vlaamse Regering blijft uitgaan van een zogenaamde billijke spreiding om dit dossier aan te pakken. De realiteit en de praktijk bewijzen immers dat het spreidingsplan juist niet werkt en dat billijke spreiding een pure utopie is.

Door de opeenvolgende aanpassingen van de vliegschema's sinds 2000 en de invoering van het spreidingsplan in het voorjaar van 2004, gaan de inwoners van de regio ten oosten van de luchthaven tot Leuven (de fusiegemeenten Kortenberg, Steenokkerzeel, Kampenhout, Zemst, Herent, Bertem, Oud-Heverlee, Huldenberg én Leuven zelf) en de regio ten zuiden van de luchthaven, de Oostrand (Sterrebeek, Kraainem, Wezembeek-Oppem en Tervuren) gebukt onder een sterk toegenomen lawaaihinder van zowel dalend als stijgend luchtverkeer, en zowel overdag als 's nachts.

De vele gerechtelijke procedures en de daardoor ontstane impasse waarin het spreidingsplan nu verkeert, tonen aan dat het spreidingsplan een onhaalbare kaart is.

De bewonersgroepen rond de luchthaven roepen de politieke beleidsvoerders, en de Vlaamse Regering in het bijzonder, dan ook op af te stappen van het concept van zogenaamde "billijke spreiding" en terug te keren tot de vliegprocedures die meer dan veertig jaar in voege waren. Op die procedures kunnen nog meerdere verbeteringen worden aangebracht, o.a. in verband met de nachtvluchten.

Ook verscheidene gemeentebesturen hebben moties in die richting geformuleerd.

Dit historisch en logisch baan- en routegebruik, hoewel voor verbetering vatbaar, stond immers garant voor een harmonieus samenleven van luchthaven en omwonenden. Een terugkeer naar dit historisch preferentieel baangebruik in functie van de weersomstandigheden, de wind en de veiligheid, kan bovendien leiden tot het stabiele kader waar het bedrijfsleven in de luchthavenregio behoefte aan heeft.

Vlaamse Regering: maak daar werk van en decreteer nu eens eindelijk deugdelijke geluidsnormen voor Vlaanderen!

De onderschrijvende bewonersgroepen:

Voor meer informatie: Michael Peeters, Zone-S, GSM: +32 475 836875

Wake Up Kraainem <contact@wakeupkraainem.be>